DAS BLOG - Közélet Kultúra Kritika (de Győrffy Miklóst itt ne keressék!)

Csucsu - REFLUX

Csucsu - REFLUX

Félelem és reszketés

2009. október 27. - csunderlik.péter

Tegnap levélpötyögés közben, mikor valamit egy LSD triphez hasonlítottam, már ahogy én azt elképzelem az oktatófilmekből, akkor a bélyegről rögtön Micimackó ugrott be és az Apacuka szörnyek. Kiskoromban rettenetesen féltem ettől a rajzfilmrészlettől, de tényleg, sokkal jobban, mint a Szász Endre-reprodukciótól nagypapámnál, Frank Sinatrától vagy éppen Hullitól, aki egy apácaszerű nő volt és 3-4 éves koromban rendszeresen kísértett itt-ott, amíg be nem nőtt a fejem lágya és leálltam a csattanó maszlaggal. Azért neveztem el Hullinak, mert először egy dunai hullámban láttam meg, mikor keltünk át a kishajóval Kisorosziba. De aztán Hulli egyszercsak eltűnt "egy napon, mikor Micimackónak semmi dolga nem akadt", és beköltözött más fejébe, amivel, mondom, akárki jobban járna, mint az Apacukákkal. Mert nézzük meg ezt az elmebeteg betétet, nem csoda, hogy reszkettem tőle. Simán kinézném, hogy a fiatal David Lynch (Terry Gilliam?) tévedt be a studióba, és úgy döntött, akkor most egy picit szórakozik a gyerekekkel. Még most is beleborzongok ebbe a rémálomba, miután este eszembe jutott a lizergsav-dietilamidról, és X év után újra megnéztem. Ezen túl már csak a Sötét Barlang van:

Tíz ujját megnyalná bármelyik LSD-próféta.

Pedig Micimackó alapvetően heroinista, ugye, vannak erről elcsépelt eszmefuttatások, mert a mézért/heroinért még Róbert Gidát is eladná, aki szerintem fixre buzi. A bélyeg Malackára jellemző, aki a Százholdas Pagony Syd Barrettje, mert csak egy lépésre van attól, hogy végleg belegabalyodjon a tripbe és a skizofréniába, és ezért kirakják a meséből is, hogy aztán elhízva és leborotvált szemöldökkel próbáljon meg évekkel később visszamászni, míg végül el nem viszi a cukorbetegség, vagy öngyilkosságba nem kergetik a démonok egy rossz utazáson Jákob lajtorjáján. Füles füvezik, a Tigris speedezik, stb. Általában megállnak itt, pedig Nyuszi nyilvánvalóan amfetamint szed, mert még egy agyműtétet is bevállalna, annyira magabiztos, Bagoly meg régi iskolás, mert megmaradt az eszpresszónál és a gyomorkeserűnél. Ha az OTKA és a Tihanyi Alapítvány fizetne nekem egy év kutatói szabadságot és egy 15-20 millió forintos ösztöndíjat, akkor lenne erőm teljesen kibontani ezt az elemzést, de ehelyett most már tényleg meg kéne végre írnom a historiográfiai szakdolgozatom. (Védőszemüveget föl. Most belépünk a Csunderlik-műhelybe.)

De rájöttem (lefagy), hogy eddig teljesen egyoldalúan forgattam meg a szövegeket, szinte csak az eszmetörténeti csomópontokat bogozgattam, ezért most bővíteni próbálom a fegyvertáram, alapfokon elsajátítani a tropológiát, hogy aztán ezzel a hidegháborús urángránáttal szaggassam darabokra a szövegeket. Ezért most kezdetnek Hayden White-ot meg retorikát tolok (tolnék) ezerrel. Frissítésképp Adamik Tamás klasszika-filológus professzor Retorika-kurzusát is újrahallgattam, ami itt letölthető  mp3-ban. Ajánlom mindenkinek, ez nem Botos Katalinos ámokfutás, egyszerűen zseniális az öreg, ahogy beszél az isteni Ciceróról, az isteni Quintilianusról és a többiekről, egészen az isteni Columbo hadnagyig. Egészen felemelő, ha gyúrás közben Adamik professzort hallgatod a logoszról, ethoszról, pátoszról. Jól írják, hogy "az előadó ember- és bölcsességszeretete áthatja az egész előadás-sorozatot, és a retorikai ismereteken túl is ad valamit." Példakép.

Szóval csöndben tudóskodom én, csak messze nem akkora lendülettel, mint régen, amikor minden reggel úgy keltem föl, hogy akkor most melyik hullának menjünk neki. A másik meg, hogy minél többet olvasok, csak annál hülyébbnek érzem magam, egyre bizonytalanabb vagyok történészileg, ezért van az, hogy a szakdogámban egy-egy mondatot harmincszor is átírok, majd végül törlöm, mert így biztos nem kötnek bele. Jobban félek a vereségtől, mint amennyire szeretném a győzelmet. Pedig most már tényleg fel kéne mutatni valami komolyat, nemcsak pár recenziót, meg egy-egy konferenciát. De.

"Ha akkora arcom lenne, mint egy-két ifjú kollégának, akik épp ezért néha teljesen kritikátlan faszságokat is le tudnak írni jó szájízzel, szóval, akkor már én is rég megírtam volna a szakdogám." Pár napja válaszoltam ezt, mikor bársonyosan lebasztak, aztán utána csöndben magamba szálltam és elgondolkoztam frusztrált szavaimon. És basszus, arra jutottam, hogy pont én osztom az észt arcoskodásról, mikor az idézett öndefiníciós szövegem maga a kifordított arcoskodás. Hisz ha darabokra szedjük és újra összerakjuk, akkor lényegében azt mondtam: 'én kurva jó vagyok, ki-bebaszottul kurva jó, csak megvert az Isten ezzel az önmarcangolással (Vö. "Az Úr Illésként elviszi mind, / Kiket nagyon sujt és szeret"), ezért vagyok ennyire hiperszenzitív, különleges, a magyar Hölderlin, és azért nem stb.' Mert Hölderlin se haladt lófaszt se, és ezzel nagyon jól lehet legitimálni, hogy én miért nem. Kurva kényelmes.

Hát nem. Szembenézek generált Micimackós-félelmeimmel ("A szemük pislog, sandít, mindent lát-lát-lát"), és megcsinálom tudós feladataim, tripla tüdővel és dupla szívvel.

Továbbá megpróbálom egy poénért nem eladni a lelkem az Ördögnek, mert az Apacuka szörnyeknél is jobban félek attól, hogy végül majd náci reflektorfényben szaladgálok, mint a mérgezett egér ("Hogy tetszik, Höfgen?"), és óbégatok, hogy mit akarnak tőlem, hisz én csak egy színész vagyok! Én csak egy színész vagyok! (kimerevít) Pedig tudós akarok lenni.

Megyek is a tropológiához, de majd legközelebb elmesélem a kafkai IKEA-komplexusom, és hogy milyen volt tizenvalahány év után erőt venni és újra bemenni oda.*

Mint Cooper ügynök és Luke Skywalker a Sötét Barlangban.

*Valójában Milán és Laci cipeltek be, mert magamtól be nem tettem volna a lábam.

A bejegyzés trackback címe:

https://csucsuka.blog.hu/api/trackback/id/tr701478165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vic_ 2009.10.27. 19:29:49

Akárhogy is, azért én továbbra is az olvasód maradok!

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2009.10.27. 22:10:49

"Karrierjében előrehaladásra számíthat. Munkáját lendülettel és hatékonyan végzi, pozitívan áll a feladatok elé. Semmi olyan feladatot nem oszthatnak ma önre, amelyet ne tudna könnyűszerrel megoldani."

Ez a mai horoszkópom. Jessz!

Medzsik 2009.10.28. 21:11:46

Szerintem gond nélkül bezsákolod.
Ez az írás is azt bizonyítja,meg van benned ami kell.Képes vagy magad felülvizsgálni,viszonylag objektíven.Ez jó.Nem vagy túlbuzgó és kiveszed a részed a züllésből.
Ennyi elég...

csigabori · http://szebbcsiga.blogspot.com 2009.10.30. 08:37:17

Ez a kis rajzfilm-szösszenet tényleg remek.

Ha jól belegondolok, számos ilyen van, sőt, a Jamie és a csodalámpa egy az egyben trip.

Medzsik 2009.10.30. 11:32:04

Vagy az Alice csodaországban...

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2009.10.30. 13:57:49

@csigabori: Az Aladdin nem jó, olyan, mint egy csillivilli keletnémet varieté. Nincs benne semmi rémisztő. Bohóckodás az egész.

@Medzsik: Az Alice Csodaországban viszont nagyon bizarr. Helyes. Kíváncsi leszek, milyen lesz most Tim Burton rendezésében. Ha jól tudom, még a film előkészítésekor az is felmerült a borzas mesterben, hogy Marilyn Manson játssza majd a Szív Királynőt. Csak a felmerülést visszatunkolták Burton agyába, mert az már sok lett volna, azt mondják.

David Lynch, Terry Gilliam, Anton Corbijn, Tim Burton. Azt hiszem, az ő "képi világukhoz" vonzódom a legjobban, bármit is jelentsen ez.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2009.10.31. 18:20:07

"Kettő vitéz és tudós négy, a hetedik te magad légy."

o\' maughn 2009.11.01. 23:43:19

@csigabori:
hu most így belenéztem- erre a mesére én is emlékszem!
Lehet hogy pont azért tetszett akkoriban, mert előrevetítette, hogy milyen szédült alter srác leszek!

egyébként az apacukákról nekem még egy másik hasonló kaliberű videó is eszembe jutott:

www.youtube.com/watch?v=944cPciN-kw

én ezektől féltem kicsi koromban, de valamikor a közel múltban visszanéztem, és kiröhögtem a régi énemet, mert mára nekem ez tetszik legjobban a Dumbóban!

KGX 2009.11.02. 11:49:52

Jamie simán egy füvezős kisköcsög volt:-D.

KGX 2009.11.02. 11:55:17

20 millás OTKÁ-t meg társtudból csak az kap, aki min. akadémiai lev. tagXD.

Medzsik 2009.11.02. 15:52:46

Az Alicetől kiskoromban féltem.
Később volt alkalmam személyesen is megtapasztalni jó pár hallucinogént.Számomra az LSD vitt mindent.Ezek után visszanézve sokkal inkább cinkos mosolyt váltott ki belőlem,mintsem félelmet.Rengeteg apró mozzanatra ráismertem.
De máig nem értem,hogy adhatják el gyerekmesének.
A Weöres Sándoros írásod egyébként szintén ide kapcsolódik.Haverom szavaival élve:
"Kiskoromban még elég volt,hogy "izzik a galagonya".Kicsit később egyszerűen csak nem értettem.Most meg már világos a kép,csak ki kell egészíteni:"cigikben izzik a galagonya".
De még mindig kitartok amellett,hogy nincs művészet szenvedés,alkohol és tudatmódosítók nélkül.

KGX 2009.11.03. 20:49:30

@Medzsik: Az a pálya, hogy nagyon sok mese éppen egy tudatmódosítós utazás elmesélése, ilyen az Alíz/Elisz/Alisz/Alícse Csodaországban is, legalábbis egy addiktológus csákó ezt mondta. Én pont azért nem lettem költő, mert nem kevesen kábszereznek, kocsmáznak, kurváznak 60 évesen is, és azt hívják életnek, ha hat hónapban egyszer írnak valami fost. Egyébként Csunak simán igaza van abban, hogy Weöresnek is lehettek tripjei, egyik-másik verséből ez jön le, szerintem a XX. század második felének legnagyobb és legkeményebb arca volt. Heavy tools-kemény cuccok, kemény arcoknak:-D.

Medzsik 2009.11.03. 21:01:20

Ez mind így van.Bár nem hiszem,hogy valaha is kiadok valami fost.Nem tervezek kurvázni sem 60 évesen.Bár egy jó jointnak mindig örülni fogok.SZámomra ez az élet.Darabka szabadság.Ami néha nagyon sok tud lenni.És így vagyok a dohánnyal,az alkohollal meg más dolgokkal is.Szerintem ennyi kell.

KGX 2009.11.03. 21:40:42

Bocs, nem akartalak megbántani, amit írtam, általános megfigyelés, nem Medzsikről szól (bár akár rá/rád is jellemző lehet, de nem ismerlek szvsz.). Én gimnázistaként közzétettem pár versemet, ma inkább csak tudományosakat publikálok, az nem annyira veszélyes üzem, bár ott is van/volt olyan kollega,a ki a fentebb írott specifikációk szerint ténykedett/ténykedik. Nem azt írtam, hogy ne élvezzük az életet:-D, de az életnek minősége is van...

Medzsik 2009.11.03. 23:13:52

nem sértődtem meg.egyszer meg megihatunk valamit egyszer.inkább vagyok taknyos kölyök,mintsem művész,ahogy páran látnak a környezetemben.
egyszer régen valami hajnali órán egy kocsmában ültem egymagam a whiskymmel.sokszor megesik.és mellém keveredett egy régi ismerős.igazi junkie,világ cigánya punk gyerek,aki a semmiből él.de mégis kedvelem.mellém ült,rágyújtottunk és beszédbe elegyedtünk.nekem álmom a mérhetetlen gazdagság.erre ő kb azt válaszolta:
"tudod kurvára nem kell pénz,jo vagyok csórón.maximum pont annyi kéne,hogy építhessek egy lépcsőt.Ami felér a mennyek kapujáig.felsétálnék,bekopognék.aztán mikor Szent Péter ajtót nyit beintenék neki,aztán hazasétálnék.nekem jó.itt.így.most."
az életnek sokszínű lehet a minősége.bár én nagyon gazdag akarok lenni egyszer,lehet csak álom marad.például volt gimnazista osztálytársaimra mindig ugy gondoltam.a szüleik segítik őket,megkapnak mindent.elvégzik az egyetemet időben,elmennek fogtechnikusnak.gyönyörű feleség,szép gyerekek.magánpraxis,horvát nyaraló,SUV,golf és tenisz,fehér röviding és aranylánc.aztán egyszer boldogan meghal és teljességben éli le az életét.ez így szép.
de már akkor meg voltam róla győződve,hogy én pár évvel később,nyári éjszakákon,parkokban padokon aludva,fűvel és piával,sok cigivel,alkalmi ismertségekkel és végeláthatatlan szabadsággal többet láttam a világból,mint ő fog.és lehet hogy azon a padon halok meg.család és más nélkül.de boldogabb leszek ezekben az időkben,mint ő azt valaha is megtapasztalhatja.
akkoriban úgy hívtam,plusz n nézőpont(ahol n tetszőleges egész szám).de momentán nem tudok nevet adni.csak megélem.minden nap.
és így jó.itt.így.most.

KGX 2009.11.04. 12:09:31

Ez szép volt. Őszintén elgondolkodtattál. Benne vagyok egy közös buliban, de vigyük magunkkal Csucsut is:-D. Akkor menjünk, ha kitavaszodik. Nem tudok a télben kiteljesedni, akkor sem, ha ősz a neve:-D.

Medzsik 2009.11.04. 12:25:46

@KGX: Csucsut mindenképp.Én szeretem a telet,de tényleg érdemesebb tavasszal nekivágni.Még megvitatjuk.

KGX 2009.11.04. 13:42:35

Ez rule lenne:-D.

Medzsik 2009.11.27. 03:41:52

Ma van 25 napja tat a tivornya.Kivontam magam a világból és partizánmónd partikat csinálok,ahogy lehet.November egy üta minden este bulit csináltunk.Mérhetetlen önpusztítás,jó hangulat,fegyelmi eljárás,null forint és hasonlok.
És egy dolgot tudok mondani,amit feljebb még nem írtam és évek óta mondjuk az ilyen huzásainkra.
"Tanítjuk a világot az életre."
És egész jól megy.És mielőtt bárki leszólna.Most,így,itt nekem ez jó.És boldog így az élet.Ezek a legszebb éveink.És ebben vanám tudatmódosítás és ami kell.De állíthatom,ettől egészebbek leszünk.

Medzsik 2009.11.27. 03:43:51

@Medzsik: Kicsit sok az ÉS.
Egyébként:
Ma van 25 napja,hogy tart a tivornya*
November egy űrutazás,minden este bulit...**
csak haldoklik a billentyűzet.
süti beállítások módosítása