DAS BLOG - Közélet Kultúra Kritika (de Győrffy Miklóst itt ne keressék!)

Csucsu - REFLUX

Szárnya veri az ablakot - Melyik a legjobb Batman-film?

2012. július 26. - csunderlik.péter

"Egy nap épp a fürdőkádban ültem, amikor rájöttem, miért is vagyok én hivatva a nagyságra." Akkor bizonyíthatod legjobban képességeid, ha rád bíznak egy sorozatot, egy képregényt, egy komplett világot, hogy azt mennyire sikerül asszimilálnod (ahogy az Alien rendezői újra és újra megtették). Ha én rendezném az új Batmant, nálam Batman egy pánikszobába menekülne. Meg kell újítani a szériát, friss vért hozni a fáradt vénákba. Amúgy meg szívesen leszopatnám a világot. A szupertitkos forgatás után (csak egy-két kép kiszivárogtatása, amit már hat hónappal a bemutató előtt mindenki posztol) a másfél perces trailerbe belezsúfolnék minden akciót, ami a kétórás filmben van, majd a felajzott mozinéző azt látná, hogy az üldözések, pszichopaták, csihipuhi helyett Bruce Wayne Batruhában már a második percben pánikszobába menekül a betörök elől, és onnantól két órán át csak segélyhívogat és hangosbeszélőn kommunikál, hogy hagyják el a kastélyt, mint akit lefújtak kemotoxszal. De jót kacagnék. A nevem pedig biztos barlangban feléjük repülő denevérként égne be a rajongók agyába, atomvillanásként. Persze, valószínű, hogy nem rendezhetnék még egy részt, de csak semmi kompromisszum! Nem állhatunk meg. Ez Denevérország. Az eddigi hat mozifilm analitikus áttekintése következik.

Batman (1989)

Ha unalmas, fantáziatlan munkát kell végeznem, mindig azzal vigasztalom magam, hogy Tim Burton is hány évet lehúzott Disney-animátorként, és egészen elképesztő, ha arra gondolunk, lehet, hogy ő rajzolta a Kacsameséket. Ez a különc zseni innen jutott el rövid úton oda, hogy alig harmincévesen rábíztak egy olyan hollywoodi szuperprodukciót, mint a Batman, amiért csodálom, az egyik kedvencem, és nála alkalmasabb, érzékletesebb adaptálót valóban nem is találhattak volna, hiszen Burton a nappal és éjjel, élet és halál mezsgyéjén mozgó freakek és outsiderek (mint amilyen a gyerekkori sokktól torzóban maradt Bruce Wayne) legjobb rendezője. Vagy valami szörnyű gyerekkori sokk miatt, minthogy karácsonykor húzogatta a szaloncukrot, ráborult a fa és kiszállt belőle egy garmada denevér, vagy azért, mert már eleve valamit fordítva drótoztak össze az agyában, amit felfoghatatlan frizurájával takargat. Kórlélektanilag különösen tanulságos gyermekverskötete és maga rajzolta illusztrációi.

Batman-Burton Filmvilág.jpg

"Szárnya veri az ablakot, / Magam vagyok és én vagyok."

Sokszor fölvetik bántólag, hogy Tim Burton elszakadt a képregénytől, attól független párhuzamos világot, sötét dimenziót teremtett, mintegy saját képére és hasonlatosságára festette meg Gothamet. Amire én azt mondom, hogy értem a problémát, de akkor Burton jobban érzi Batmant, mint maguk az alkotók, Bob Kane vagy Frank Miller. Mert ha utóbb Christopher Nolan hozta egy az egyben a képregényt, akkor Burton feldolgozása jobb, mint az eredeti figura és világa. Bár elég nehéz átlátni a bruttó önbíráskodó Batman-genealógiáját, akár a baloldali radikalizmusokét. Az biztos, hogy az 1989-es Batman a sorozat legjobbja, legfeszesebbje, Michal Keaton pedig egyszerre a legviccesebb és legkomorabb Prima Primisimma-alapító Bruce Wayne a homlokredőivel, amúgy meg a legjobb színész, aki valaha gumiruhába bújt, ha nem is a legjobb seggű, de ez majd csak Joel Schumachernél lett elsődleges szempont.

"Talán elszáll, ha fölkelek? / Hajh, hajnalodó éjjelek."

"Sikerült nevet találnom a fájdalmamnak: Denevérember." Egy film erősségét, kultiváltságát nagy pontossággal megmutatja az idézhetőségi faktor, és nem kétséges, hogy ebben a Batman magasan ráver a következőkre. Jack Nicholson savba lökött  püspöklila locsolóöltönyös Jokere felülmúlhatatlan, briliáns, és Sinkó László magyar hangja nem különben legendás. A gonoszok Picassója. Ahogy Vicky Vale-t / Kim Basingert utasítja: "Ezentúl maga fogja fényképezni a munkáimat. Társulni fogunk az új esztétikai avantgárd jegyében." Létezik ennél stílusosabb figura? Amikor a színen van, minden tíz másodpercre jut egy szállóigéje. Ezzel szemben A sötét lovagból mit tudunk idézni? A tolleltüntetést meg az őrület kicsit olyan, mint a gravitációt. Utóbbinál nincs is erősebb az egész filmben. Ugyan már. Hogy Balázsy István cimborám idézzem, mert megkerülhetetlen a Jack Nicholson és Heath Ledger megjelenítette eltérő Joker-koncepciók összevetése: Heath Ledger Joker-figurája "kellően scary, de hiányzik belőle az az aspektus, ami az egész lény alapja: a humor. A kacagó bohóc, aki cinkossá teszi nézőjét, olvasóját. Ez az, amit Burton nem felejtett el, és ezért volt zseniális Nicholson alakítása. Az egy szerethető Joker volt, vele röhögtél, és szívesen beálltál volna a csapatába, annyira megnyert magának. És ez minden gonosz figura lényege." Szóval Nolanre igazán ráfért volna egy kis vigyorex. Imádom ezt a Jokert! "Maga megőrült!" "Hát sosem hallottak meg a nevetés gyógyító hatásáról?"

"Tökéletesen nézel ki!" "Nem kérdeztem."

A Batman zenéjét természetesen Tim Burton sziámi iker alkotótársa, Danny Elfman szerezte. Borzongatóan jó.


És még a szegényember Michael Jacksonja, Prince írt mellé borzalmas slágert.

Batman visszatér (1992)

A Batman a szériában a legjobb, de a Batman visszatér Burton-filmként az erősebb, jelentősebb. Jóval több, mint egy képregényfilm. Itt Batman története már tényleg csak az alap, a sötét kifutófelület, amiről elrugaszkodik, és aminek apropóján Burton teljesen elszállhat a gótikus Gothamben, karácsonykor, hóesésben, csilingelő-trillázó gyerekkórus és mély orgona hátborzongató kontrasztjában. Szinte példátlan, hogy egy nagyköltségvétesű szuperhősös hollywoodi gigaprodukcióban, ahol a potenciális nézőközönség maximalizálása a cél (és ezért lesz annyira semleges, hogy minél többen befogadhassák) ennyire teret engednek a megosztó szerzői jegyeknek, amik Tim Burtonnél nem is akármilyenek, hanem a nézők legalább felének kifejezetten riasztóak. Azt hiszem, már a Pingvin születése közben elég sokan felálltak a moziból, világszinten. Nem csoda, hogy a Batman visszatér után elvették Burtontől a Denevérembert. Mert ha gyermekkori trauma az oka, akkor sok kis Tim Burton születhetett a mozikban, mikor ezt megnézték.


Danny DeVito egyszerűen frenetikus, a kedvencem, amikor beleharap a viccelődő szemüveges okostojás orrába. Egyszer így végzi minden szóvivő.
 

 

A mutatványos Doktor Caligarira, a német expresszionista rémalakra hajazó Pingvin

De még Burton bizarr filmjénél is jobban nyomaszt a gondolat, hogy 2010 őszén a Fidesznek olyan kritikátlan támogatottsága volt, ha a Pingvint indítják polgármesternek, az emberek simán megválasztják, talán még most is, nem is annyira szürreális. Az cilinderes, uszonyos-csököttszárnyas gyerekrabló mellett még az ostorcsattogtató szexszimbólum Macskanőt/Michelle Pfeiffert és a növekedésmániákus megalomán mágnást, Max Schrecket/Christopher Walkent kell kiemelni. Karácsonyi kandírozott rémmese Burton sötét világának szurokfekete esszenciájából.


Mindörökké Batman (1995)

„Én hozom a bort, maga meg a sérült lelkét”, mondja Nicole Kidman / Dr. Chase Meridian, aki az igazán cukor Drew Barrymore mellett az 1995-ös Mindörökké Batman egyetlen igazi fénypontja, annak ellenére, hogy az egész egy színes, giccses neonparádé. Egyfelől ezzel kezdődött Joel Schumacher két „tökéletes félreértése” [az álmos tekintetű Val Kilmer nemhogy fejjel lefelé, de állva elalszik mellbimbós Batmanként], másfelől pedig a Batman – Robin – meleg vonulat: az elején Batman elmondja a pszichológusnőnek, hogy „Sosem volt szerencsém a nőkkel”, és ebben a részben találkozik az ánuszrózsáját rúzsozó Robinnal. Egyébként ebben a homoerotikus vonatkozásban nem szokták emlegetni Kétarc/Tommy Lee Jones és Rébusz/Jim Carrey ölelkezéseit, Rébusz valósággal Kétarc Harvey ölében ül, és úgy nyújtogatja zöldharisnyás lábait, rendre. Újabb és újabb játékszerek kerülnek elő, van már Bathajó is, a többnyire narkoleptikus Bruce Wayne-t kivéve a szereplők ide-oda futkosnak, mint a mérgezett egerek, már csak az hiányzik, hogy kiírják melléjük, hogy „paff” és „bang”. Tarka, mint a rohadás. De a hanyatlás kontextusában ez még egy erős epizód a csúszdán lefele.


Batman és Robin (1997)

Borzongató, fagyos rémület dermeszti Gothamet, bőven nulla fok alá megyünk, a mínuszokhoz, ami csak egy üveg borral elviselhető. Számomra felfoghatatlan, hogy Joel Schumacher hogyan rendezhette meg ezeket a filmeket. Az 1997-es Batman és Robin esetében már kifejezetten arról beszélünk, hogy itt egyszer és mindenkorra meg akarják semmisíteni a Batman-mítoszt. Mintha maga Joker rendezte volna a köntösös Mr. Freeze / Arnold Schwarzeneggerrel és a Méregcsók / Uma Thurmannel, de előkerül egy pufi Batgirl is, meg óbégató szexrabszolga golyóval a szájában, és még sokan mások, ez egy karneváli zendülés, ami olykor lefagy, amúgy meg tovább burjánzik a rothadás kipárolgó faunája. Tíz éve gondolkozom, hogy írni kéne egy provokatív tanulmányt, tele faszsággal, amely bebizonyítja, hogy a Batman és Robin a széria legjobb, leghitelesebb darabja, de nem megy: mindig képernyőmre vetül, ahogy a nejét sirató Schwarzenegger, a hatszoros olimpai bajnok gerelyhajító Nobel-díjas tudós [komplex figura] kapálózva beleesik a fagyasztó folyadékba. Gondolom, ez valami kikacsintás akar lenni Jack Napier/Joker savtartályba zuhanására, de hát egyszerűen értékelhetetlen, Batmanként a vigyorgó George Clooney-val, akinek aztán biztos denevér kering barlangagyában, míg kortyolgatja a Jack Danielst, jéggel, szóval hiteles, mint a Batkreditkártya. A Batman és Robin egyetlen pozitív folyománya, hogy utána Joel Schumachert minden nagyköltségvetésű mozitól eltiltották, és végül egy telefonfülkében kellett forgatnia, megcsinálta A fülkét 2002-ben, ami egy igazi mestermunka.

Joel Schumacher rendezi az új Szent Ferenc - filmet


Mi ez a vijjogás?

De az 1993-as Összeomlás miatt elnézek tízezer Batman és Robint. Az alapján kijelenthető, hogy Joel Schumacher a legnagyobb rendező, aki valaha megmérte magát a Batman-világban, még ha a bazári-farsangi koncepciója meg is bukott.

Batman: Kezdődik! (2005) / A sötét lovag (2008)

Christopher Nolan újraindította a szériát, visszanyúlt az alapokhoz, bemutatva az előzményeket, új lendületet is adott a kilencvenes évek végére önmaga paródiájává fajult Batman-filmeknek, amit nem tudok eléggé helyeselni. Ugyanakkor a Nolan-félével az a bajom, hogy bármennyire is jól megrendezte, a varázsát vesztette el az egész a hibás koncepcióval, a racionalizálással. Totálisan érdektelen, ahogy a Kezdődik!-ben Bruce / Christian Bale szerzetesektől megtanul dzsiudzsicuzni, és mellé azok az üres, közhelyes tanítások jobban konganak, mint a kolostor. De hogy inkább egy (vagy "a") stratégai kérdésről beszéljek: Batman áramvonalas, fantáziadús, képregényes Batmobillal száguldozzon, ne ezzel az otromba, kétéltű dzsippel. És így tovább. Nolan ezzel és A sötét lovaggal rendezett két jó akciófilmet, amiben a főhős Batruhában szaladgál, de kultuszhoz ez kevés. Nolan Gothamjének semmi hangulata nincs, játszódhatna San Franciscóban is. Ezzel szemben Tim Burton neogótikus, sötét expresszionista világa, hogy is mondjam, egészen más műfaj, a sárga kacsával a csatornából kiemelkedő Pingvin a félelmek egészen más foka, mint az a rémisztgetés, amit Nolan néha összegörcsöl. Hankiss Elemér is félelmetesebb lenne, mint a nindzsát játszó Liam Neeson. Nolan egy ügyes szaki, az egyik legügyesebb, de Burtonnek alapvetően fordítva drótozták össze az agyát, egy bekezdésben nem lehet említeni őket. Épp ideje, hogy Nolan abbahagyja, és Joel Schumacher visszakapja a karmesteri pálcát.

Amúgy pedig a meghal-e Batman vagy nem hal-e megnél is nagyobb kérdés, hogy miért nem Felröppenés?

A bejegyzés trackback címe:

https://csucsuka.blog.hu/api/trackback/id/tr14678787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_M_ 2012.07.26. 21:44:12

azért érdekes, hogy ez a gyalázás indexre került.

belagezabela 2012.07.26. 22:09:32

Addig volt jó míg nem tudtuk ki az a batman.

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2012.07.26. 22:15:30

Imádtam minden szavát ennek az írásnak. Köszi

Advanced Flight 2012.07.26. 22:18:41

Komolyan, ezt én is írhattam volna. 100 %-ig egyetértek! Főleg az tetszett, hogy mennyire nincs a Nolan-féle dögunalmakban idézhetőség, míg a '89-es Batman tele van jobbnál jobb beszólásokkal.
És igen, Nolan Batman-je nem ismeri a humort, halálosan komolyan van véve az egész, miközben mégiscsak egy képregény-feldolgozásról beszélünk.

Zsíros Bödön 2012.07.26. 23:20:45

Menjetek már a faszba, egy igazi Batman-képregény rajongó biztos nem egy ilyen Schumacher féle giccsparádét kívánna vissza, Nolan az Isten, ennyire profi és jól összetett adaptációra várt szerintem minden DC rajongó már évtizedek óta (és a Bosszúállók is elég jó lett), itt meg valami holmi tévés-Batman rajongó blogszaki leszarozza Nolan munkáját?

Giedi 2012.07.26. 23:21:46

@_M_: nem gyalázás ... így igaz ...

Zsíros Bödön 2012.07.26. 23:22:05

@Advanced Flight: Képregény != poénkodás. Menj olvasni Dörmögő Dömötört, meg nézd meg az Adam West féle hányás Batmant, ha komolytalanságot akarsz.

Zsíros Bödön 2012.07.26. 23:22:44

@belagezabela: Te is aztán kurva értelmes vagy :D

Advanced Flight 2012.07.26. 23:41:27

@Zsíros Bödön: figyike, a humor nem egyenlő komolytalankodás/poénkodás, de hát neked szemmel láthatólag az általános iskola első osztályát sem sikerült abszolválnod, úgyhogy felesleges is magyarázni, mi az a humor:-)
Így persze az is érthető, miért vagy odáig Nolantől és az általa rendezett Batman-filmektől--a sok százezer igénytelen prolihoz hasonlóan, már megbocsáss.

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.07.26. 23:45:50

nem vagyok batmanfan, sőt... az elsőt láttam, majd ha minden igaz a másodikat is, és kb ennyi.. a schwarzis carrey-es részeket nem láttam majd a ledgerest sem, azokról nincs véleményem, így maradok a két első résznél.

nemrég véletlenül a tv-ben belefutottam az 1. nolan batman-be. akkor és ott (nomeg azóta sem) egyszerűen nem értettem mit esznek rajta.. kungfupandás háttértörténet mint érzelmi motiváció? wádáfák?? "gigantikus" függővasutas akciójelenet mint központ elem a helyi 8kerből?
az egész film unalmas tele klisékkel amiket lehet h a 90-es években még bekajáltam volna de mára unalmasan középszerű.

én nem tudok egy idézetet sem mondani az első első részből, de jóval több maradt meg bennem mint az új szuperrelativista fostalicska második első részből..

nem mellesleg annak idején átlapoztam pár képregényt, és az első első rész hangulata és karakterei közelebb állnak az eredetihez mint a nolan-es reboot... utóbbi csak egy sima hollywoodi akciófilm abból is a közepesebb fajta

Failer 2012.07.26. 23:50:42

Mindegyik Batman rész tetszett. A Tim Burtonos a maga gótikus, art deco stílusával.. A Joe Schumaheres a neonpunkos stílusával és a mostani a realista stílusával. Amúgy a posztolónak igaza van, az első rész hemzseg a közmondásokkal.. évek óta az egyik kedvencem is ebből a filmből van: lehet nem pontossan írom.. milyen sok a munka, és milyen kevés az idő :)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2012.07.26. 23:55:15

nagyjából egyet is értek az írással, kivéve ami jóker figuráját illeti. heath ledger jókere szerintem klasszisokkal jobb mint nikolsoné, sokkal őrültebb és félelmetesebb, és még a maga brutális módján humoros is (ceruza trükk vagy kórház robbantás)... :)

Zsíros Bödön 2012.07.27. 00:15:29

@Advanced Flight: Az alacsony iskolázottságodat próbálod azzal leplezni netán, hogy így nulla információval a kezedben biztosra veszel valamit valakiről, akit most "láttál" először életedben? Elég dedós visszaszólás volt, ilyennel csak a kezdő internetezők szoktak próbálkozni, pár év még el kéne neked a hálón. Meg esetleg olvass több Batman képregényt és ne a szarfaszú ócska Batman filmekkel próbálj meggyőzni minket. Volt azok közül is pár, ami tetszett nekem, de el tudom képzelni mennyire lehetett jó, ha egy darab részletre nem emlékszem már belőlük. Az igazán jó filmekre mai napig emlékszem és meg is nézem. És kimondottan idegesítőek így utólag megnézve pár jelenetet. A humorról meg 2 dolgot
1. A Heath Ledger által megformált Joker vitt elég fekete humort az első részbe, ami elég is volt arra a részre
2. Kíváncsi vagyok, hogy miként akarsz te poénokat rakni a most bemutatott harmadik részbe anélkül, hogy blődség lenne, ennél szerencsétlenebb és lesújtóbb már nem nagyon lehetett a történet és nem hiszem, hogy bármilyen jópofizás belefért volna. És Bane alakja sem a poénokra termett. Értem én a poént, csak gyűlölöm, mikor beleerőszakolják olyan filmekbe, amikbe nem való. Nem egy filmet hagytam félbe csak azért, mert beleraktak egy-két "muszáj" poént.

Ti meg csak akkor maradjatok valami koszos kívülállók, akik mindig ellentmondanak mindennek, mert az a menő, ha szapuljuk a main streamet. Az összes ilyen koszos mocskos fos blog, mint ez csak ezért került fel pl. az index főoldalára is, mert beindul a veszekedés a hozzászólásokban és ő meg örül, hogy szította a tüzet, mert nagy lesz a látogatottsága. Még ő sem gondolja ezt komolyan.

bucbuc 2012.07.27. 00:19:17

Nekem is nagy kedvencem volt a nicholson féle joker, de az az igazság, hogy a sötét lovag vmi beszarás jó.

Egyszerűen mindenben.

Az hogy nem idézhető, hát nemtom, ez a fontos?
Én egy csöppet sem tartom félelmetesnek, de a gagyikacsás pingvint sem.

Ellenben Heath Ledgertől simán beszarnék.

Az egésznek kell vmi hitelességé s ebben nagyon jó nolan. Teljesen érthetővé tete, miért akciózik vki denevérjelmezben.
Az előző batman részek mesék, méghozzá olyanok, amiken felnőttkorában már csak mosolyog az ember. Higy te leragadtál ennél, a te bajod.

Advanced Flight 2012.07.27. 00:26:20

@Zsíros Bödön: már hogy lett volna nulla információm :-)
Te ajánlgattad a Dörmögő Dömötört, abból gondoltam, hogy még ovis vagy :-)
A hozzászólásod többi részéből világosan kiderül, hogy nem is tévedtem nagyot: a humor fogalmát továbbra sem érted, ellenben nem bírod elviselni, ha valakinek neadjisten más a véleménye, az rögtön "koszos kívülálló".
Nagyon messze vagy még a felnőtt ember státuszától. :-(

Advanced Flight 2012.07.27. 00:29:04

@Bombadil Toma:

www.youtube.com/watch?v=u8PxG5zvgOM

Ez lenne az a hiperjó Joker? Attól félelmetes, hogy nyammog, meg kidugja időnként a nyelvét?

Totál olyan, mint a Gollam XD

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.07.27. 00:36:24

@bucbuc: azt kihagyod a képletből h egy képregényadaptáció mesehőséről beszélünk... nehogymár be kelljen szarnom hókuszpókusztól egy aprajafalja nolan adaptációban ;))

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.07.27. 00:41:06

@Advanced Flight: megnéztem most gyorsan a hospital scene-t is, ott tényleg jól alakít a srác, az általad linkelt jelent már túljátszott.
a kórházas részben nekem a pitt/12majom ugrott be, az is egy tiszteletreméltó színészi teljesítmény.. mondom mindezt úgy h a ledgert nem tartottam sosem jó színésznek.
a baj ezzel a jokerrel az, h ez nem az a joker akinek lennie kell. ez már egy másik karakter. lehet h jók a nolan batmanek, de ezzel a gőzzel lehetne a címe rigójancsi is pikkász főgonosszal, mert denevérembernek és jokernek már nem megy el.

Egyallampolgar 2012.07.27. 00:44:59

Ez az idézős párhuzam igen sántító. Én abból a filmből tudok idézni amelyiket többször megnézek, vagy jobban hat.
A Jack Nicholson féle nevetős Joker tekintetében még nagyjából egyet is értenék a poszttal. A Tim Burton féle mesevilág viszont ásítóan giccses volt már. A képregények sokkal sötétebbek és realistábbak. A Batman Forever viszont olyan rossz volt, hogy többé nem is érdekelt a filmesítés.

Szerintem a Kezdődik és a Sötét Lovag sokkal jobb irány. Felnőtt embernek sokkal átélhetőbb.

Advanced Flight 2012.07.27. 00:53:08

@ap: én is gyorsan megnéztem a hospital scene-t, nekem már sajna az is overplay. Egyszerűen ez a fickó vagy nem jó színész, vagy annyira rágörcsölt erre a szerepre, hogy végül pont azért lett vacak.
Én egyébként moziban láttam a Dark Knight-ot, eredeti hanggal, és a fő emlékem az egészről az, hogy a Joker hagyja már abba ezt az iszonyat irritáló szörcsögést. Alig vártam, hogy vége legyen a filmnek....

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2012.07.27. 00:58:01

@Advanced Flight: ez is egy vélemény... de kábé pont nem érdekel

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.07.27. 01:05:00

@Advanced Flight: vagy csak Neked ellenszenves a színész és innentől minden amit csinál.. én a tom hanks-sel vagyok így, megesik :)
a nolan batman filmekbe egy dolog felesleges... a gumimaszkban rohangáló főhős.. sima mezei akciófilmet kellett volna csinálni... kár volt ráhúzni a latexruhát :)

Lakatos Ranebó 2012.07.27. 01:27:00

Nekem a Batman Returns a kedvencem. Szeretem, ha egy film hangulata magával ragad, és bele tudom élni magam. Ez olyan, rettenetesen sötét és nyomasztó, ha jól emlékszem nincs a filmben egy nappali jelenet sem. Pingvin figurája ritka visszataszító, még most is félek tőle :)És Chistopher Walken hideg kegyetlensége sem semmi :)
A Nolan-filmek: moziban nézve csak kapkodtam a fejem, kicsit sok volt, fárasztó volt nézni. Itthon később megnézve már sokkal jobban lekötött,de a Batman filmek hangulatát nekem nem hozza.
Ledger tényleg jó, félelmetes, de leginkább őrültnek tűnik.

skaven 2012.07.27. 01:29:12

Én ettől a Pingin születése videótól (na meg a belinket "szuper" zenétől is) kínosan érzem magam. Kb. nevetségesen béna, a színészek meg... Inkább nem is mondok semmit. Ha erre anno elmentem volna moziba, én is kimentem volna a filmről.
A hülye batmobilokat meg mindig is utáltam, olyan szarul néztek ki. Szóval számomra Nolan nézhető filmeket csinált egy előtte teljesen érdektelen és nevetséges hősről.

The Lost Soul (törölt) 2012.07.27. 06:25:50

azért egy apróság az idézhetőséggel kapcsolatos érvedhez: a film eredetileg angol nyelvű. szóval c. nolan-t kárhoztatni azért, mert nem olyan karakteres a magyar szinkron (idézhetőség) a kezdődik és a sötét lovag esetében, finoman szólva is ótvar húzás.

azért érdekelne egy autentikus összehasonlítás az "idézhetőségről" az eredeti nyelvű verziókról. ha valaki tud ilyenről, kérem, linkelje be. előre is köszönöm!

Malachi 2012.07.27. 07:45:23

@Advanced Flight: azért szörcsögött, mert kb. fülig volt vágva a szája és láthatóan nem végeztek jó munkát rajta a sebészek. khm. proli, nem proli, én moziban olyat még nem éltem át blockbuster film közben, hogy az egész nézőtér egy kurva pisszenést nem mert elengedni, nem hogy a nacsóval meg a pattikukival zörögni. a jelenet, mikor Jokert elkapják és beviszik a rendőrségre, elejétől a végéig.

ja és nincs túljátszva. AZ Joker figurája. az őrület maga. hátborzongatóan jó karakter és alakítás.

bucbuc 2012.07.27. 08:09:06

@ap: Már mihez képest más? A te fejedben élő joker elváráshoz képest?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2012.07.27. 08:49:36

"Egyszer így végzi minden szóvivő." Ámen. :D

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2012.07.27. 08:52:32

Mondjuk, Peti, Nolan rendezett két jó akciófilmet, azonban a kultuszhoz ez éppen elég volt. Persze, tudjuk azt is, hogy kultuszgeneréáláshoz nem feltétlenül kell zsenialitás, inkább csak megfelelő marketing.

Ans1979 2012.07.27. 08:56:55

Kicsit olyan ez az összehasonlítás (Burton - Nolan), mintha a Mac OS X-et vetnénk össze egy Andy Warhol képpel.

Az egyik jó, öösszeszedett és működik, míg a másik egy szürreális művészeti produktum.

Egyébként a Nolan fikázástól eltekintve egyetértek a szerzővel.

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.07.27. 08:58:27

@bucbuc: nem. alapból ugye abból illene kiindulni hogy ez egy feldolgozás. az eredeti a képregény, ami egy "mese" egy szuperhősről.
a tim burton féle feldolgozás sem pontosan azt a világot és azokat a személyeket/személyiségeket adta vissza a vásznon ami szerepelt a füzetekben, de közelebb állt az eredetihez mint a nolan féle adaptációk. utóbbi túl komolyan veszi, túl realista. lehet ezért szeretni, csak erre írtam azt, hogy teljesen felesleges volt a batman márkanév alá berántani. hitelesebb lett volna ha kitalál egy új szuperhőst akit elhelyezhet ebbe a realista környezetben. de erre a világra ráültetni batmant teljesen felesleges. hiteles a sztori, hiteles a környezet, hiteles minden, ehhez képest a denevérjelmezbe öltözött paprikajancsi bohóckodik. a nolan adaptációk batman filmnek túl komolyak, akciófilmnek meg pont a batman figura miatt túl viccesek.
a jokerfigurával pont ugyanaz a helyzet. kell hozzá egy bizonyos környezet amiben hiteles tud lenni. egy elvont sötét burton féle városban maga a szereplő hitelesen tud létezni míg egy mai newyorkban nem. nem azt mondom hogy a burton film jobb mint a nolan film. azt mondom h burton jobban megfogta azt amit batman jelentett és bár ő is túlzásokba esett a filmadaptációban, közelebb áll ahhoz mint nolan.

Mad Mind 2012.07.27. 09:21:56

@skaven:
Szerintem meg a Nolan féle batman a nevetséges. A morgással beszélés, mint aki állandóan szorulással küszködik.
Szóval neked ez tetszik, nekem meg az sem :D

gabest1 2012.07.27. 09:23:06

Én úgy emlékszem, hogy az első batman film képregényváltozata teljesen megegyezett a filmmel. Nagyon régen volt, 10 éves lehettem, talán egy film után készült képregényadaptációt volt szerencsém olvasni akkor? Azért gyanús, mert voltak ilyen könyveim is, starwars, predator, stb.

dimitrij 2012.07.27. 09:35:45

azt gondolom jó páran komoly félreértésben vagytok. :)

almát a körtéhez, Ferrarit a Mercedes hasonlítgattok, ami a jelek szerint elég sok indulatot vált ki.

89-ben Burton csinált egy olyan filmet, ami akkor igen komoly hatást vátlott ki, én akkor belvárosi áltlános iskolába jártam, elég nagy láz alakult ki, az egyik osztálytársamnak még olyan Batman-es gömbje is volt, amit ha földhöz vágtál, akkor durrant... jó volt, érdekes volt, nem szabadott túl komolyan venni, egy rakás, az akkori amerikai filmimádókat foglalkoztató kérdés-probléma megjelent benne, ha csak a tipikus Burtonos képzavaros, szürreális ábrázoláson keresztül is.

a magam részéről az első két részt igazán szórakoztatónak tartottam. a Joel Schumacher félékről nincs jó véleményem, mindkát epizód tévedés, érezte a stúdió, hogy valamit csavarni kell, de ez a lehető legrosszabbul sült el. bár hozzáteszem, hogy a harmadik rész zenéje, amit a U2 dobott össze az azért említést érdemel.

aztán reset.

majd megkapta Nolan, 2003-ban fogott hozzá. két korábbi filmjét láttam az Álmatlanságot (Insomnia) és a Mementót, mindkettő zseniális, komolyan felépített film. gyanítom a stúdió kikötötte, hogy ne a Schumacher féle vonalat vigye tovább, sőt, leheteőleg minál távolabbra kanyarodjon el attól, ksözörülje ki a hibát.

2003 tehát, két évvel szeptember 11 után, a terrorizmus veszélye közelebbi, mint valaha, az álomvilágokban játszódó filmekre nincs akkora igény, a realisztikus, a valósággal szorosabb kapcsolatban álló filmekre igen.

és Nolan előállt szerintem az eddigi legjobb Batman filmmel, olyan alapot épített, amire aztán fel lehetett építeni egy komoly és minden bizonnyal sikeres trilógiát. nem lett rövid a film, valami 140 perc, kitünően alkalmazta a filmben a flash-back technikát, finom ízléssel ugrált időben és térben, úgy építette fel a karaktert, hogy annak minden motivációja, minden cselekedete érthető. szülők meghalnak, komoly trauma, nem is igazáb tudja feldolgozni Bruce. volt egy kalandja a denevérekkel a kútban, kivállóan hívja elő az ezekkel kapcsolatos félelmeit, a film több pontján is, egyszer amikor a kolostroban belélegzi a kék virág gőzét, majd amikor a Madárijesztő megmérgezi. de ezeken túl sokat tesz hozzá a személyiségéhet az igazságszolgáltatásba vetett hitének megingása, az elburjánzó korrupció, Falcone alakja, szüleit meggyilkoló egyed halálát követő frusztráció, a feloldozás hiánya... beleveti magát a bűn világába, meg akarja érteni azokazt, akik ellen később küzdeni fog, ez olyan jól sikerül, hogy át is esik a ló túlsó oldalára, ahogy azt Ducard megfogalmazza: rég szem elől vesztette a célt. a kolostor és az árnyak ligájának vélelmezett pusztulását követően visszatér Gotham-be, és elkezdi felépíteni Batmant, az előzmények és az éptkezés zseniális, és nagyon jól kitapintható az a pont, ami visszataszítja Bruce Wayna-t a helyes útra: gyilkossággal nem lehetett igazásgot szolgáltatni, mondhatni tanúi lehetünk annak, hogy kialakul, megszilárdul az értékrendje, ami egyébként a vázát adja a második résznek.

önmagában is komoly film, de a trilógia alapköve is, és szerintem ennél jobban sikerült reboot nincs, nem könnyű párhuzamot találni.

jött a második rész, és mindjárt az első jelentben megengedte Nolan magának azt, amit igen kevesen tudnak kellő ízléssel és inteligenciával véghezvinni: lerótta a tiszteletét az egyik hollywoodi ikon legnagyobb alkotása előtt, mely azt gondolom annak a műfajnak a legkiemelkedőbb alkotása. Michael Mann Heat (Szemtől szembe) című alkotása előtt tiszteleg a film első jelenetével, mind a zenei aláfestésben, mind a fényképezésmódjában, mind hangulatában annak a filmnek az egyik jelenetéhez igazodott. nem tudom, hogy kinek jött ez át, de én 2008- nyarán a moziban majdnem befostam a felismeréstől. :) majd jött Joker karakterének kibontása, és Harvey-é is. ez a film már tele van a 2001 utáni világ frusztrációival, terrorizmus fensegetése stb., és Batman is szembe találja magát az első olyan ellenféllel, aki inteligenciában, stratégiai képességekben felveszi vele a versenyt, ráadásul eltökélt célja, hogy minek utána átlátta, megértette Batman értékrendjét, lerántda őt a maga szintjére, a gátlástalan, pszichopata gyilkoséra. ez nem sikerül, de a másik ellenfelét, Dentet elpusztítja, bemocskolja, ezért Batman olyan komoly áldozatot vállal, magára vállalja Kétarc bűneit.

az ügyész alakítása fantasztikus (gondoljatok csak a Gordonnal folytaott kórházi beszélgetésre, annak feszültségére), de őt is, Oldmant is, megmindenkit csúnyán lekörözött Ledger... valami elképesztő alakítást nyújtott, egészen máshonnan fogta meg az őrületet, mint Nicholson, sokkal életszerűbb, megfoghatóbb ugyanakkor rémísztőbb is.

kellett a TDK sikeréhez ez is, de még sok minden más is. bevételi rekordot döntött, és az első részhez hasonlóan kultikus darabbá vált. Nolan kivállóan ötvözte a képregényfilmek erősségeit az akciófilmek pörgösségét és dinamikáját, és rakott bele drámát is, olyan kérdéseket feszeget, amik időtállóak, de nem tukmálja az emberre a saját válaszát, nyitva hagyja a nézőnek. jók a karakterek, jó a filmek íve, a képi világ fantasztikus, és lássuk be: igen komoly hatással volt hollywoodra is.

Nolannak egyébként túl sok szar filmje nem volt, az Álmatlanságon túl az összes az IMDB TOP250-ben van, már amit én láttam (Tökéletes trükk, Memento, Eredet, Batman: Begins, TDK). őt fikázni a Batman filmek sikere okán óriási tévedés, de nem csak a DC, de talán a konkurencia is profitált ezek sikereiből (ehhez persze kellett Robert Downey Jr. féle Iromnam is), de azt gondolom a képregényes filmek reneszánszukat élik, ebben Nolannak komoly szerepe van.

egy kicsit összecsapottnak, féloldalasnak éreztem a kedves blogger posztját, remélem sikerült némileg javítani a filmek feldolgozottságán, elemzésén. :)

a hamradik részt nem taglalnám

Gombperec hídlakó 2012.07.27. 09:48:11

@Advanced Flight:
Teljesen egyetértek! HL Jokere két órán keresztül csak cuppog, semmi mást nem csinál. Ha nem halt volna meg, szerintem nem sztárolná senki, vagy legalábbis messze nem ennyien.

@dimitrij:
Nolan filmjei az IMDB-n: ha jobban megnézed, akkor ha Christopher Nolan csinál egy új filmet, akkor a következő dolog történik az IMDB Top250-en:
Egy hét alatt kap annyi szavazatot, mint más film hosszú évek alatt (általában 10 pontosat), és így általában rögtön be is kerül a Top5-be. Aztán 1-2 hét után, (amikor a kínai bérszavazók szerződése lejár), elkezd visszacsúszni a film. És asszem ez sok mindent elmond a Nolan-féle filmekről, amit egy szóban ki lehet fejezni:
Hype

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2012.07.27. 09:57:18

Megnéztem a Felröppenést. Az új Batman-film főgonoszát Kun Béláról mintázták. Legalábbis a közéleti szerepvállalását.

dimitrij 2012.07.27. 10:04:55

@Like a Sir: jaj, hagyjuk már ezeket az ostoba összeesküvés-elméleteket, mire érv egy ilyen légbőlkapott baromság? :)

a TDK második helyen nyitott, most 8., 4 év alatt. az eredet szintén kb. 6-8 helyet csúszott vissza, a Prestige még annyit se, a Begins 110 hely környékén van, nem volt hype.

kínai bérszavazók, mi? idióta...

windex 2012.07.27. 10:07:56

@Zsíros Bödön: nem leszarozza, hanem a helyére teszi. persze az a kérdés, hogy ki mit vár a filmtől. nolan mementóját nagyon bírtam, de a batman filmek szellemtelen, hideg profizmussal összerakott akciómozik. nyilván azt kérte a megrendelő, hát azt kapta, amit kért. mert annak mesteri, hibátlan. de tökmindegy, hogy batman ugrál-e benne, vagy bármilyen önjelölt igazságtevő. a batman egy szubkultúra intellektuális és érzelmi élménye. a burton filmek ezt teljesítették ki, nolan epizódjai meg nem. ez nem szarozás, csak felimerése egy eltérő koncepciónak. és persze, a batman név alatt (nekem, és a posztírónak) nem ez kell. láthatóan neked tetszik, és ez nem baj, de attól nem kell kiakadni, hogy mi mást várunk el :-)

windex 2012.07.27. 10:09:53

@Like a Sir: ja, van gogh meg maszatolt :-) és ha nem hal meg, ma se adna senki egy lyukas garast se a képeiért, ugye? :-)

stoppard · http://forint.blog.hu 2012.07.27. 10:11:01

"Joel Schumacher a legnagyobb rendező, aki valaha megmérte magát a Batman-világban"

nekem ez nem egyértelmű, ahogy Schumachernek, úgy Nolannek sem a Batman a csúcsműve, és azért amit utóbbi letett az asztalra, az se semmi, pedig ő még a pályája elején jár.
Memento
Álmatlanság (na jó, ez kicsit kilóg)
Tökéletes trükk
Eredet

windex 2012.07.27. 10:17:11

@The Lost Soul: ne csúsztassunk már :-) problémás dolog a szinkron, különösen manapság, de a nagy sikerfilmek esetében a forgalmazó nagyon odafigyel a dramaturgra és a legtöbb esetben nincs is probléma. úgyhogy amennyiben magyarul nem idézhető a nolan mozi, úgy az angol eredeti sem az

windex 2012.07.27. 10:24:05

@Advanced Flight: hogy neked nem tetszik, az nem jelenti azt, hogy rossz. fontos ezt tudni :-) remek színész, remek munkája volt ez is. blockbusterben meglepően árnyalt és mély karakterábrázolás satöbbi. és lehet, hogy nem vetted észre, de a hollywoodi szokásoshoz képest gazdag a színészi eszköztár, kár, hogy te csak a szörcsögést fogtad :-) meg hát ez is egy szakma, amihez mindenki ért. vagy azt hiszi ;-)

dimitrij 2012.07.27. 10:27:15

@windex: ok, akkor ide lehet keverni a Ford Fairlane kalandjait, meg Gyalog galoppot is, mert bból meg egy-egy szubkultúra rengeteget idéz a mai napig, ugye?

nem attól jó egy film, hogy van benne pár óriási duma, amivel lehet másokat oltogatni, ez egy baromság.

ha pedig az eredti felvetést vesszük, akkor a Nolan féle filmekben is vannak jó dumák, poénok és helyzetkomikum, főleg ha Lucius vagy Alfred szerepel a jelenetben. Joker is eregeti a poénokat, még ha azok kicsit szarkasztikusak. :)

van pl. az a párbeszéde a Batman jelmezes taggal, akitől megkérdezi, hogy miért öltözik Batmannak, mondja a tag, hogy ne kelljen félniük a bűnözöktől. mire érkezik az igen malíciózus válasz harsány röhögés közben, hogy de te félsz. :)

vagy az 'olvastad a memót?' duma... a barlangi búvárkodás, bázisugrás, vagy a batmobil kipróbálása után van-e feketében.

kinek mi a vicces... ugye? :)

The Lost Soul (törölt) 2012.07.27. 10:27:15

@windex: ne csúsztassunk, igazad van ;-)

batman: www.imdb.com/title/tt0096895/quotes

dark k: www.imdb.com/title/tt0468569/quotes

lusta vagyok számolni, de szemre legalább ugyanannyi az imdb-s közösség szerint idézésre "érdemes" szöveg mindkét filmben.

sunblind 2012.07.27. 10:28:13

Aha. Télleg nem annyira jók a Nolan adaptációk, az előtte született szabadszellemű műalkotások valóban mértékadóbbak, kár, hogy nem írják oda a pofonokál, hogy BOOOAAM, mint a klasszikus sorozatban. Ami viszont a legjobb.
Én csak olyan harisnyát hordok, mint a sorozatos betmen.

windex 2012.07.27. 10:37:08

@bucbuc: van, aki mesékre vágyik, és van, aki akciófilmekre. te az utóbbi (és gyanítom, igen népes) táborba tartozol. mondhatnám, hogy a te bajod, de nem mondom :-) hát ezért készültek a nolan félék olyanra, amilyenre. a gyártó rendel, a cipőfelsőrész készítő meg termel. és a gyártó ez esetben nem valójában a képregényt viszi tovább - még ha felszínesen úgy tűnik is: sztori, alakok - mert a képregényeket elsősorban nem ezért szeretik az emberek, hanem a szellemükért, azért mert mesék. és a jó adaptáció a feldolgozás alapjának a szellemét hozza. ez a "láthatatlan komponens". a sztori meg a figurák a láthatóak. aki csak azokat dobja piacra, a szellemet nem, az kihasználja a képregény sikerét és kultuszát, hogy soksok pénzért eladjon egy akciófilmet - amiben a látható komponensek a kapocs az igazi sikerhez, a kultuszhoz. így aki a mesére vágyik, az egyben az eredeti képregény világát vágyja, nem az a kérdés, hogy mennyire sikerül horrorfilmes ijesztgetés. de hát ki mire bukik. te a naturalizmust szereted, így a nolan mozi ijesztőbb, más a képzeletet, és ott elég egy gumikacsa, egy színész, és az ezek által megteremtett atmoszféra, ami felidézi a valódi félelmet. ami attól valódi, hogy irracionális, a gumikacsa attól félelmetes, hogy egy játék eredendően nem az. de ha kapcsolódik hozzá valami, az már... később erre a pszichés jelenségre építették pl a chucky horrorokat, ugye :-)

windex 2012.07.27. 10:41:57

@The Lost Soul: na, akkor még egyszer: "amennyiben magyarul nem idézhető a nolan mozi, úgy az angol eredeti sem az" - ez nem azt jelenti, hogy nem idézhető. ez a te logikád szerint elindított gondolat folytatása, illetve az arra adott válasz. és a szinkronizáláshoz szól hozzá, arra reflektál, egy viszonylatról szól, nem a nolan filmről, ugye :-)

The Lost Soul (törölt) 2012.07.27. 10:43:14

mondjuk a kedves posztolónak meg sikerült egy igazi parttalan vitát generálnia, hasonlóan a japán autó-német autó, iphone-android vagy fidesz-mszp témához. mindenkinek van saját "ízlése", amin nem egy poszt hatására fog változtatni.

windex 2012.07.27. 10:54:39

@dimitrij: bocs, hogy kopi, de neked is szól a lost soul felvetésére írt válasz:

>na, akkor még egyszer: "amennyiben magyarul nem idézhető a nolan mozi, úgy az angol eredeti sem az" - ez nem azt jelenti, hogy nem idézhető. ez a te logikád szerint elindított gondolat folytatása, illetve az arra adott válasz. és a szinkronizáláshoz szól hozzá, arra reflektál, egy viszonylatról szól, nem a nolan filmről, ugye :-)<

és: "nem attól jó egy film, hogy van benne pár óriási duma, amivel lehet másokat oltogatni, ez egy baromság." - pontosan, igenigen

mindazonáltal, hogy a nolan filmekben is van olyan dialóg és helyzet, amire van, aki emlékszik, az egész film(ek) súlytalanabb(ak), mint a burton félék. ez nem azt jelenti, hogy nekem amazok tetszenek jobban és azért jobbak is, hanem mert a szerzővel jobban azonosíthatóak. "a jó adaptáció a feldolgozás alapjának a szellemét hozza. ez a "láthatatlan komponens". a sztori meg a figurák a láthatóak. aki csak azokat dobja piacra, a szellemet nem, az kihasználja a képregény sikerét és kultuszát, hogy soksok pénzért eladjon egy akciófilmet - amiben a látható komponensek a kapocs az igazi sikerhez, a kultuszhoz." és még mielőtt bárki a szívére venné, ez nem nolan lehúzása, van az úgy, hogy az ember tisztességesen elvégez egy muunkát, amire felkérik. jó a fizu, és azt csinálhatja, amit szeret. csak nem szabadon, hanem úgy, ahogy a megrendelő akarja. naná, én se utasítanám vissza :-) mint ahogy - persze nem gigászi pénzekért, mint ő, hanem garasokért, de én is sokszor csinálom ezt :-) szóval semmi nincs szarozva, csak fel kell ismerni, hogy mi micsoda :-)

windex 2012.07.27. 10:58:41

@The Lost Soul: nem ez a baj, hanem hogy az emberek összekeverik az érték felismerését az ízléssel. más látni, hogy mi jó, mi nem jó, és más dolog, hogy a szubjektív alanynak mi tetszik. ezt sokan nem tudják, és a jót aszerint azonosítják, hogy nekik tetszik-e. amúgy meg az ízlés fejleszthető

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2012.07.27. 11:05:18

Még hogy nem lehet idézni a Nolan-féle Batman-ekből...

"Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it! You know, I just... *do* things."

dimitrij 2012.07.27. 11:12:58

@windex:

"a nolan filmekben is van olyan dialóg és helyzet, amire van, aki emlékszik, az egész film(ek) súlytalanabb(ak), mint a burton félék"

éppen hogy súlyosabbak, reálisabbak, ennek okán elgondolkodtatóbbak, mint az úszó kacsán ugráló retardáltakkal operáló mesefilmek.

"azért jobbak is, hanem mert a szerzővel jobban azonosíthatóak"

melyik szerzővel? csak azért kérdezem, mert pl. a Frank Miller féle képregények inkább a Nolan féle filekhez állnak közelebb. kegyed lelki világához lehet ez áll közelebb, vélelmezem a gyerekkori képregényes élmények azt mondatják, hogy az a fasza, az eredeti, de ez csak kegyed saját benyomása lesz. :)

"a jó adaptáció a feldolgozás alapjának a szellemét hozza. ez a "láthatatlan komponens". a sztori meg a figurák a láthatóak. aki csak azokat dobja piacra, a szellemet nem, az kihasználja a képregény sikerét és kultuszát, hogy soksok pénzért eladjon egy akciófilmet - amiben a látható komponensek a kapocs az igazi sikerhez, a kultuszhoz."

ez pontosan így van, de az általam megismert Batman füzetek átlaga kb. fél úton van a Burton féle és a nolan féle filmek között, Burton hozzátett valamit a saját beteges lelkivilágából, két film erejéig, Nolan meg csinált egy másik verziót. minden tiszteletem Burtoné, de sajnos a többségnem úgy tűnik jobban bejött a Nolan féle akció-dráma, a komoly karakterábrázolással, mint az Ollókezű Edwardos rémálom.

"csak nem szabadon, hanem úgy, ahogy a megrendelő akarja."

tehát szerinted a WB adta az irányt Nolannak? ezt a vélelmet egyébként túl sok minden nem támasztja alá, kb. annyit köthettek ki, hogy a Joel féle irányt kerülje el. ha kikötések lettek volna, akkor nincs tele a film brit színészekkel stb., szóval ez nem érv, hanem vélemény.

"szóval semmi nincs szarozva, csak fel kell ismerni, hogy mi micsoda :-)"

7-ből 5 film mestermű... egyedül Joel lőtt mellé, és ezt nem én mondom, hanem a nézettségi és bevételi adatok.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2012.07.27. 12:45:41

A Nolan-féle realisztikus koncepció akkor ütött volna, akkor lett volna "súlyos", ha Batmanből egy véleményes karakter lesz, akit a végén a rendőrség puffant le, ahogy az Összeomlás végén az igazságosztásban bepörgő Michael Douglas-t, D-fense-t, akivel kezdetben teljesen azonosulunk, aztán a végére elidegenedünk tőle. Mondjuk az Összeomlás súlyát össze se lehet hasonlítani a Batman-filmekkel.

dimitrij 2012.07.27. 12:53:04

@Csunderlik Peti: ezt szerintem tökre nem jól látod.

mindkét rész végén (Ducard és Joker ellen is) meg van a lehetőség, hogy saját kézzel őlje meg az ellenfeleket, és a többség meg is tenné... ő meg nem, Ducardot hagyja meghalni, Jokert megmenti, előbbi cselekedetével szerintem a többség nem is ért egyet, elhidegül valamilyen szinten a karaktertől. a pontot az I-re azt teszi fel, hogy cserébe bevállalja Dent bűneit, ez az, amivel szerintem a többség nem hogy nem azonosul, de nem érti, hogy miért teszi...

fordított a kép, mint az összeomlásban.

Mr. Jerkow 2012.07.27. 13:19:43

A kérdés teljesen szimpla. Nekem a Burton-Batman tetszik, a Nolan-Batman nem. Nem vagyok én filozófus-filmesztéta, meg időmilliomos, hogy ennek a mélységein elkezdjek vakarózni.

Különben a legjobb képregényadaptáció a Sin City volt minden vitán felül.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2012.07.27. 13:24:28

-Csak egy kis muzsika, egy kis kánkán, denevérember feje a lándzsán...
-Nade feltöretlen tojásból nem süthetünk rántottát.
-Úgy nézek én ki, mint aki viccel?
-Hol van a Batman? Otthon van, és mossa a... gatyáját!
-Az az alak ellopta a ballonjaimat! Miért nem szólt senki, hogy van egy ilyen... izéje.
-Pisztolyt! (bumm) ...Pár perc magányra van szükségem, fiúk.
-Jogosan vádolhatnak nagyzolással, hogy saját denevérem van a harangtoronyban.
-Ugye, nem ütnél meg egy szemüvegest?

dimitrij 2012.07.27. 13:25:46

@Mr. Jerkow: szerintem a Sin City-t a 300 és a Watchman is verte, magasan... sőt a Nolan féle Batman filmek is. és ezzel nem azt mondom, hogy az nem volt jó...

Mr. Jerkow 2012.07.27. 13:33:37

@dimitrij: Ezek szerint az ízlésünk gyökeresen különböző.

Mr. Jerkow 2012.07.27. 13:36:52

@Rorschach: "Mondd csak, táncoltál már valaha az ördöggel sápadt holdfénynél?"

Klasszik.

dimitrij 2012.07.27. 13:41:12

@Mr. Jerkow: és ez így van jól. :)

(azt azért gyorsan elmondom, hgy nálam az egyik legnagyobb - filmes, és nem csak képregényfilmes - kedvenc az Ironam. ebben persze, ahogy fentebb is írtam nagyon nagy szerepe van Robert Downey Jr-nek, aki igen sokat tudott hozzáteni a karakterhez...)

dimitrij 2012.07.27. 13:50:39

@Imiface:

még egy eszembe jutott a TDK-ból:

WHY SO SERIOUS?!?

:)

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2012.08.03. 15:17:03

@Mad Mind: És akkor is morogva beszél tovább az ellenfélnek, amikor az már tudja, hogy Bruce Wayne van a maszk alatt. Nem esik ki a szerepből.

Gombperec hídlakó 2012.08.07. 15:10:11

@dimitrij:
Minden vélemény "légbőlkapott", ha nincs rá írásos bizonyíték. Persze soha nem fogjuk látni a bérszavazók szerződését (még akkor sem, ha valóban léteznek), de azért a számok szerintem akkor is gyanúsak:
Miért van az, hogy csak CN filmjei (viszont azok közül az összes) kapnak a bemutató utáni 1-2 héten belül 5-700.000 szavazatot, annyit, amennyit más film esetleg évek alatt kap csak? És miért van az, hogy az első pár hét után drasztikusan visszaesik a szavazók száma, és a film ezután mindig lefelé mozdul a listán.
Biztonyítani persze nem lehet, ebben maximálisan igazad van, de azért szerintem ez fura.

Dr Smit Plagius 2014.01.04. 16:58:33

Szerintem HL pontosan hozza a gyógyszerektől, amphetamintól bepörgött figurát.

victor vacendak 2014.01.04. 19:30:54

Éljen a búza brit lakájként bemutatott törpe Bane, aki a realizmus jegyében egy kétpálcás bazri maszkon át jut csak zoxigénhez! Csak viccelek, nolant én a gulágra küldeném, mert egy vakegér a szánalmas trilógiájával együtt.

victor vacendak 2014.01.04. 19:35:42

@dimitrij: tatám, realizmus a nolan filmekben? ne röhögtess. a pár felismerhető sportautón és épületen kívül mindegy übergagyi, pont azért, mert túl komolyan veszi magát.
batman univerzuma a rajzfilmek meghatározhatatlan korban játszódó, díszletvilággal az igazi. burton és a számítógépes játékokat készítő cégek felismerték ezt, csillagos ötös nekik.

john666 2014.01.04. 20:36:46

30 éves vagyok és ennek ellenére kívülről fújom Ledger-féle Joker összes szövegét, angolul és magyarul is. Stohlt nem sokba nézem, de nekem bejött a szinkron.Jack Nicholsont imádom, de az Ő alakítása nem jött be. Ő marad nekem McMurphy, vagy sorolhatám napestig. Joker nekem Heath Ledger. De ez csak az én véleményem.

HellsAngel 2014.01.04. 22:54:27

A Nolan gyerek egy nagy jatekos, ezt az is mutatja, hogy kb. minden filmje remekmu, meg a Kovetes is, amit a fiatal feltorekvo muveszsulis tanoncok hamvas baja sem ront el. Nolan legjobb alkotasai elsosorban gondolati bravurok, nem az erzelmekre hatnak, Batmant is ujra tudta ertelezni a sajat szabalyai szerint, ugy, hogy meg az emberek is elmentek a moziba, ami azert nem kis teljesitmeny. Ah, Batman igazabol nehez eset, ugy ertem, a vilag egyik legjobb harcmuvesze (egy Chuck Norris), aki emellett zsenialis mernok, feltalalo, az IQ-ja negyszamjegyu, neha hamarabb kinyomozza a buntett elkovetojet, mintsem hogy az elkovetne a buncselekmenyt.. emellett playboy, peldas csaladapa (lasd Robin), az igazsag bajnoka .. nem lehet ezt egy filme besuriteni. Nolan apro epizodokbol epiti fel a maga kis vegtelenul idealista, jo ertelmben naiv, nem vilagbajnok IQ-bajnok de azert nagyon ninja es rettentoen orult fohoset - figyelembe veve, hogy ebben egy atlagos kepregenyfilm mennyire gyengen muzsikal, oka nincs a szegyenkezesre.

dimitrij 2014.01.05. 22:47:19

@victor vacendak: kisfiam, nem röhögtetlek, vagy érted amit írok, vagy nem. ha nem érted, az a te nyomorod, nem tehetek róla, hogy funkcionális analfabéta vagy, és őszintén szólva nem is érdekel. összehasonlítás volt a nyolcvanas évek batman filmjei, meg a 2000-es évek batman filmjei között, amit írtam. ha szerinted az első két batman film realisztikusabb, mint a Nolan féle, akkor vagy egy retardált vagy, vagy olyan kérdésen pörögsz, amit nem értettél meg. Burton csinált egy verziót, Nolan egy másikat, ha neked az előbbi jobban tetszett, akkor nézd azt, a kutyát nem érdekli, hogy mit csinálsz a szobádban, hülyegyerek. viszont elég szarul veszi ki magát, ha nálad okosabbat akarsz kioktatni olyan kérdésben, amit nem értesz, vagy nincs meg az elég értelmed ahhoz, hogy értsd amit olvasol. játszál valamit a gépeden, az a neked való, hülyegyerek.