DAS BLOG - Közélet Kultúra Kritika (de Győrffy Miklóst itt ne keressék!)

Csucsu - REFLUX

Csucsu - REFLUX

Túlélésből jeles, minden másból elégtelen

2007. augusztus 27. - csunderlik.péter

Ma késő este két sokk is ért.

A Pax tévén láttam egy kártyavető jóst. Szakállas, alkesz, kigombolt tescó hawaii-ing. Emeltdíjas. Még jó, hogy márnákat nem belez, és nem ikrából vagy kisfröccs-zaccból olvassa ki a jövőt.  Úgy artikulál, mint a legantiszociálisabb BKV-sofőr. De még nála is meredekebb volt a Túlélésből jeles (2003) című Dolph Lundgren opusz az RTL Klubon.

A filmet csak a dadaizmus keretén belül tudnám elhelyezni. Hiányzik belőle minden értelem, vagy kohézió, ezért hát előre közlöm: ez az ismertető is teljesen zavaros lesz, mert ez a mozi nem más, mint egy másfél órás delirium tremens - a rosszabbik fajtából. A rendező (Sidney J. Furie) ipari szeszt kombinálhatott technokollal. A végén már azt vártam, hogy a teljes zűrzavarból mikor emelkedik ki egy fehérre mázolt Szikszai Etus.

Annyi biztos, hogy Dolph Lundgren valami kiégett és meghasonlott veterán, egy ex-elit, aki egy középiskolában vállalt történelem-testnevelés (!) szakos tanári állást. Feszülős, rövid kék klottgatyát visel, a félig kigombolt ing itt is játszik, nyakából pedig a síp éppúgy elmaradhatatlan, ahogy a leprásokéból a csengettyű. Arcáról a plasztikai műtétek se tudták eltüntetni a múló idő barázdáit, gyűrött, mint Melanie Griffith. Persze a diáklányok így is buknak rá, még egy ingerszegény jelenetre is futja, ahol egy feslett erkölcsű leányzó talán a szertárban próbálja meg elcsavarni a gránitból faragott Dolph fejét, csikorog rajta egy keveset (o tempora, o mores!), aztán snitt. Feltűnnek a terroristák, vagy mik.

Hogy mit akarnak ők az iskolában, az különösebben nem derül ki. Van valami homályos utalás heroinra, meg az elnökre. A főgonosz első, és talán második ránézésre is szerzett immunhiányosnak tűnik, enyhén frusztrált, na jó, őrült, és időnként Shakespeare-t parafrazál, minthogy „lenni, vagy nem lenni; ez itt a szívás”,  aminél már csak Dobó Kata alakítása szánalmasabb, ki a főgonosz menthetetlenül romlott asszonya szerepében csillogtatja meg kétes képességeit.

Itt térjünk ki Dobó Katára, mert ő még Baumgartner Zsoltnál is égőbb exportcikkünk. Hollywood egyik legbefolyásosabb producere, Andy Vajna volt az ura éveken át, és még ekkora hátszéllel se tudott befutni. Szerepelt valami görkorcsolyás fosban, egyszer feltűnt a Helyszínelőkben, de a csúcs az volt, amikor A professzor című kulturális környezetszennyezésben Seagal felesége volt, kétszer megcsavarták a bal mellbimbóját, aztán a tizedik perc tájékán lelőtték, mint egy kutyát. Ám ebben a filmben végre főszerepet kapott! A magyarok nyilaitól ments meg uram minket. Meggyőződésem, hogy Dobó Kata egy kiküldött szabotőr, mert ennyire rossz senki sem lehet. Nemeskürty István vele akarta tönkretenni az amerikai filmipart.

Eme filmben a mindvégig ízléstelen rózsaszín parókát viselő Dobó Kata a Gloria névre hallgat, aminél autentikusabb kurvás nevet el se tudnék képzelni, hát annyira kurvás, hogy már-már kilóg a seggéből az ürömi elágazás, pisztolyán pedig akkora a hangtompító, mint egy Nagy Medve műfasz, ami vibrál, reszel, perisztaltikusan mozog.  Dobó Kata már nem ennyire többfunkciós. Leginkább semmilyen. Amiről mindent elmond, hogy nem ő saját maga szinkronja, hanem más hangján szólalt meg az RTL-en.

Persze a másodvonalbeli gonoszokról is érdemes pár szót ejteni. Az egyikük valami orosz vagy ukrán lehetett, legalábbis gondolom erre akart utalni, hogy a szinkronban idegesítő akcentussal beszéltették. Egy másik meg elvileg a főgonosz bátyja: orrából, szájából láncok lógnak, mintha a Mortal Kombatból lépett volna elő. Mulatt színész alakította, úgyhogy itt vagy örökbefogadásról, vagy rendezői bakiról lehet szó, merthogy az öccse színfehér. Több szót ne is vesztegessünk rá, mert Dolph Lundgren őt öli meg először az iskolában, ahova máig ismeretlen okból behatolnak a terroristák. Legalábbis nem értem, hogy mit kereshet ott egy raklapnyi heroin. Az elnökről addigra a terroristák is megfeledkeztek.

Nos, itt egy kis változatosságnak lehetünk tanúi, mert a gonoszok nem a Dolph Lundgren-filmekben jól megszokott lengyelpiacos, locsoló öltönyben jönnek lövöldözni, hanem punk-cuccokban, akár a Bosszúvágy II.-ben. Libasorban hatolnak be, feszesen, Dobó Kata pedig didaktikus okokból lelő egy kétes munkamorálú iskolai culágert.

Óh, de rábasznak, mert Dolph Lundgren megvédi a diákokat, akik közül tízből hét olyan hokimezes agglomerációs néger, tudjátok, amilyeneket a Coolio-klipekben látni.

És nemsokára jön is a film katartikus csúcspontja, mikor Dolph Lundgren kap egy vállövést, de a kémia-szertárban kiégeti a sebet egy hordozható propán-bután hegesztő alkalmatossággal, Ő, a rettenthetetlen, miközben valami lecsúszott Vangelis remek zenét pötyög alá. Ezt kivéve amúgy az egész filmben szintipop az aláfestő muzsika. Analóg. Mint a Kommandóban.

Ettől a csúcsjelenettől kezdve sajnos már csak lefelé visz az út, úgyhogy csak egy-egy mozzanatot ragadok ki ebből a minden értelmet nélkülöző dadaista műremekből.

Talán leginkább azt, mikor egy óra tíz perc tájékán, Earl, a terroristákkal kollaboráló korrupt rendőr lerántja a leplet, mitől is ennyire kemény a svéd acél, mert „ő nemcsak egy tanár; elitkommandós volt, együtt harcoltunk Boszniában.” A kurva életbe, ugye, ahogy mondani szokták, tiszta Panoráma. És persze nemsokára jön az elmaradhatatlan megrázó visszaemlékezés is, mert anélkül szart se ér egy akciófilm.

De a szürrealitást fokozandó, meghatározott időközönként feltűnik egy fél-automata tolószékkel közlekedő diák is, kinek dramaturgai fontossága az utolsóelőtti pillanatig kérdéses, ám akkor váratlanul fejbeszúrja Dobó Katát egy csavarhúzóval, és minden a helyére kerül. Leginkább a csavarhúzó.

Asszonya halálával már végleg egyedül marad a megkattant főgonosz, már nem is érdekli a heroin, csak menekülni akar az iskolából. Jön is egy helikopter, hogy kimentse őt, ám annál a helikopternél még Vili, a veréb is combosabb lehet, merthogy Dolph Lungren egyetlen pisztolylövéssel felrobbantja. A többi néma csend.

A fináléban még megjelenik egy szakállas néger, valami pedagógus, megveregeti hősünk vállát, és közli: „Életeket mentettél, büszke lehetsz rá.”

Majdnem annyira, mint mi Dobó Katára. Felemelheti fejét a magyar.

A bejegyzés trackback címe:

https://csucsuka.blog.hu/api/trackback/id/tr83149910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EszTike 2007.08.27. 09:52:28

hehehe, ezen tök jót nevettem így kora reggel :D jópofa volt így kávéhoz, kócosan :)
Már félig bánom is, hogy nem láttam ezt a kétségkívül műremek alkotást, de azért csak félig :S

MBV 2007.08.27. 09:56:06

Csucsu, én már nem is írok a wiw-en emiatt, de megint index főoldalas lettél. TWÁ úgy látszik tényleg valahol az albán tengerparton növeszti a műkörmeit.

Skulo 2007.08.27. 10:00:11

Az ilyeneket lehet hogy rögtön DVDíróra filmezik? Nem kell visszanézni, még véletlenül sem, hanem egyenest mehet a tékák polcára.

Vagy lehet, hogy így végignézik utánna és azt mondják, dejó pont ilyet akartam!? Lehet ilyet direkt?

Szerintem penetráns napszéltevékenység.

Piet 2007.08.27. 10:34:52

Kövezzetek meg! Én láttam! na jó közben azért kapcsolgattam néha a Bújócskára(HBO), amit szintén nem kötött le.
Azt hittem azért nem értem a filmet mert:
a, hülye vagyok
b, elkapcsoltam a Bújócskára
c, mindkettő.

így utólag már értem nem is volt mit érteni!
(a végen volt a legszánalmasabb \"poén\", mert hősünk el akarta hagyni a katedrát a lövöldözés előtt, de utána már nem,erre mondja \" egy szakállas néger, valami pedagógus,\" hogy lövöldözés kellett, hogy maradj, és jót nevetnek miközben kitolják pár letakart tizenéves gyerek hulláját. Tényleg vicces...

MikkaMakka 2007.08.27. 10:35:48

Ááá hogy maradhattam le ilyen műremekről?!

és ezt a retek klub le merte adni főműsoridőben?muhaha

lápi lidérc 2007.08.27. 11:15:56

Szar volt, szar volt, de azért végignézted...
Normális ember ilyenkor átkapcsol más csatornára.

Jellemzően "de szar ez a Győzike-show, de azért nézzük végig"-hozzáállás.

lápi lidérc 2007.08.27. 11:18:48

Egyébként ha ez a blog a referencia, remélem, az életben nem kapsz újságírói munkát. Ahhoz nem ártana előbb megtanulni írni. Az ábécé ismerete nem azonos ezzel. És akkor a helyesírást még nem is említettem.

Hozé77 2007.08.27. 11:20:37

Nem tudom mennyibe került ez a film, de simán megérte! Ezért a cikkért :D
Folyott a könnyem úgy röhögtem.
Köszönet érte!

Big-B 2007.08.27. 11:31:38

Azt meg sem említetted, amikor a rendőr mellbe lőtte Dolphot, aki felpattant, lelőtte a zsernyákot aztán vidáman elgaloppozott.

Nora 2007.08.27. 11:33:16

Hát, embertelen jó ez a kritika! Valamit tudhatsz a filmekről. Annyira vizuális és komplex! Minden elismerésem. Folyik a könnyem a rühügéstül.

MOTYÓ 2007.08.27. 11:39:53

Nekem a tolókocsi kontra motor üldözéses jelenet tetszett a leg jobban, bár kb ennyit láttam belőle.Egy tized osztályú tékás szar lehetett az egész.Egyébként jól tükrözi Dobó Kovács Katánk hálivudi:) karrierjét, mert kb ennyit ért el!

travis 2007.08.27. 11:42:19

Megértem én a mi Katánkat. Szívember. Mert hát lássuk be, Andy Vajnának igaz ugyan, hogy egy vasa sincs, de legalább szívdöglesztően néz ki.

PsycloneJack · http://psyclonejack.freeblog.hu 2007.08.27. 12:22:22

Szerintem te ezt csak kitaláltad.
Nincs olyan, aki ezt végignézi, és kívül marad a kómán. Legfeljebb Dolph Lundgren, de ő mindig is nagyon kemény volt.

Redmaster · redmatyi.blog.hu 2007.08.27. 12:25:39

Amúgy akárki akármit mond dobókata legjobb filmszerepe a "15 perc hírnév"-ben volt.

qiche 2007.08.27. 12:59:33

Gyengék vagytok fiatalok. Ez a zseniális alkotás már lement hónapokkal ezelőtt a filmpluszon. Igen komolyan fényt lehet tőle kapni.
Amúgy meg a helyén kell kezelni - egy színésznek meg kell ragadnia minden lehetőséget, Dobó Katának ez a lehetőség jutott.

krétosz 2007.08.27. 12:59:57

izé, szerintem nem írsz annyira szarul, mint lápi lidérc sejteti, de hát a helyesírás tényleg nem erős oldalad – a post alapján. oszt, ugye, azé minden mesterséghez kellenek bizonyos alapskillek. de mondom, én is jól szórakoztam a tczikken amúgy. nekem sajnos a filmből csak a fent említett kerekesszék vs. harley jelenet jutott. ezek szerint az egész ilyen volt.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2007.08.27. 13:02:01

lápi lidérc 2007.08.27. 11:15:56 >>> Én például utálom az összes, szar, betelefonálós, tv vásárlós, tv jósolós műsort, de valamiért mindíg nézek belőle egy kicsit ha rákapcsolok. Egyszerűen úgy figyelem a sok f@szságot, hogy már csak arra figyelek fel, hogy 30 perce nézem. De az ilyen ^^ "szolgáltatásaokat" sosem venném igénybe...

Rumcájsz 2007.08.27. 13:18:17

Tegnap kora este, kissé benyomva elaludtam, majd mikor felébredve résnyire tudtam nyitni a szemem, ezt a ganéjt láttam meg a bekapcsolt tévén. Na b@zd meg; azt 2 két percet senkinek sem kívánom, míg sikítva kerestem a távirányítót..

Hendrick · http://megbolydult-hollandi.blogspot.com 2007.08.27. 13:27:17

Hát nem egy Chuck Norris :(
A Gloria nevet ne bántsd, Gloria Lambert-Swansson a legkirályabb hippi nő volt 68-ban. Igaz most spanyolt tanít Wisconsinban...
Mindenesetre mostmár látnom kell egy Dolp Lundgren filmet, Csucsunak az a faszi jattot ad minden egyes újabb néző után sztem...

Kalmah 2007.08.27. 14:07:19

Lápi Lidérc

Kíváncsian várom a te kritikádat, vagy más írásodat, ami alapján magadat \"újságíró érettnek\" minősítenéd. Az ugyanis, hogy azt kívánod a blog vezetőjének, hogy ne kapjon soha újságírói munkát, az olyan fokú rosszindulat, amit nem tudom, miért engedsz meg magadnak.

Én jót szórakoztam az íráson, függetlenül attól, hogy érezhetően csak a poénos hasonlatok halmozása volt a célja a szerzőnek. Igaz, egy ilyen típusú filmről írva, más nem is nagyon lehet.

Egyébként meg, ha nem vetted volna észre, pont azért nézte végig e remeket, hogy bosszankodhasson rajta. Ezt úgy hívják, hogy a \"tömegkultúra ideológiája\", több tanulmány látott már napvilágot nálunk is ezzel kapcsolatban. Olvass utána, hogy megérts valamit a témából...

Nora 2007.08.27. 19:41:31

lidérceske, bárcsak mindenki legalább ennyire tudna írni, mint Csucsuka. A te nyúlfarknyi hozzászólásodban grammatikai, stilisztikai és logikai hibárt is vétettél, te drága, jószívű ember! Máskor inkább verd be a saját pofádat, mielőtt bárkit bántanál.

A cikk jó. Minél több, ilyen jó humorú cikket szeretnék olvasni! (De jó lenne :)

Laurana 2007.08.27. 20:50:05

Vannak helyek, ahol helyesen es szepen kell irni. Vannak helyzetek, amikor minden szart meg kell nezni. Csucsu szovegeleset azert olvasom, hogy legyen min nevetnem , mert a szerencsetlen emberi hulyeseget tetezi a hulye emberi kifejezesmod ironiaja is. Szepen is elhet fogalmazni, azt minden ertelmes ember tud, de ugy fogalmazni, ami ironikussa teszi a szoveget, az mar egy jo pont a szurke szerencsetlen ember szamara, mert ha massal nem is, de legalabb ezzel megedesiti az eletet, amig ezt vegigolvassa. Igy is eleg baja van az embernek. A blog pedig mindenkinek a sajatja, ahol onmagat fejezheti ki, nem pedig az Akademiai Kiado egyik tudomanyos lapja. Masik: a szart azert kell nezni, hogy a johoz legyen osszehasonlitasi alapja, es hogy aldja az urat, amikor egy jo filmet lat, vagy egy jo konyvet olvas, jo zenet hallgat, hogy azert van meg remeny... es megsem olyan szar az elet... hogy meglegyen az egynesuly, es a jot ertekelni tudja... Na jo, azt hiszem mara nekem is eleg volt a borbol.. :-D

Freddy 2007.08.27. 21:29:30

Nem tudom, Csucsu mennyire érett az újságírásra. Azt sem tudom miféle érettség kell egy újságírónak. De az tuti, hogyha főszerkesztő lennék valahol, akkor fizetnék az írásaiért.

Hajrá Csucsu!

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2007.08.28. 00:20:58

Köszönöm a támogató kommenteket. Meg most is sok frankó szófordulatot olvastam itten. Így fejlődik az ember. A helyesírásom tényleg romlott érettségi óta, megviselt az egyetemista lét, meg a sok kékfrankos. Elnöknek? Én? Ugyan, jó lesz a kultuszminiszter is. Adnék én kultúrát a népnek:))

rolo tomasi · http://www.oriasi.blog.hu 2007.08.28. 00:21:07

A Lundgren életmű fajsúlyos darabja.
Förtelmesen fájó mozikat is nézni kell,az akcióműfaj C kategóriás óriásain lehet a legjobbakat röhögni.A film+ szállít még hasonló lakossági akciófilmeket,érdemes ott is mazsolázni.
Vicces a cikk,gratu!

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2007.08.28. 00:24:06

Igen, a Film Plusz azért is nagy kedvencem, mert az a Sasha Mitchell filmek szinte kizárólagos honi sugárzója.

Rusalka 2007.08.28. 11:29:23

Nem is tudom miért csodálkozunk ezen :) Valószínűleg a gyártó fizetett az rtlklubnak hogy levetítse :D És persze fehér foltok is vannak a filmben, ha jó értem lundgren bá' tanárbá' akar lenni? És hogy lett elitkommandós-szupercsávóból minimálbéren éhező tanár? Az univerzum megfejthetetlen titkai :)

Én kihagytam ezt a műremeket és inkább Ferzan Özpetek Utolsó hármjét néztem a Zone Europa-n. Az legalább művészet. :)

Tia · http://psyclonejack.freeblog.hu 2008.10.19. 19:30:45

Én rohadtul jót röhögtem, de azért a négereket nem kéne fikáznod mert imádom őket. Bírtam a szöveged és Kata szerintem is béna vot.
nem bírtam a könnyeimmel.
süti beállítások módosítása